BOOK HR-TJENESTER NÅ

Slik bruker du lederteoriene

leadership ledelse lederutvikling

Hvorfor bør du egentlig bry deg om lederteorier? Du har kanskje tidligere sett ledermodeller og flotte oversikter uten å få altfor mye ut av de? Mange ledere tenker at lederteorier hører hjemme på universitetet, og ikke i arbeidslivet.

Saken er at flere av teoriene faktisk er veldig nyttige, hvis du vet hvordan du skal bruke dem. I stedet for å gi deg lange forklaringer på ulike teorier, skal vi nå vise deg hvordan noen av disse teoriene kan hjelpe deg i konkrete situasjoner som du antakelig ofte står ovenfor som leder i hverdagen.  

 

Hva gjør du når folk mister motivasjonen?

Noen ganger virker det som om folk bare møter opp på jobb fordi de må. De gjør det de skal, men ikke mer. Tar ingen initiativ og virker uinteresserte. Hva gjør du som leder da? Selvbestemmelsesteorien viser at folk er mest motiverte når de har frihet til å bestemme over egen jobb, føler at de blir bedre, og kjenner at de hører til i et fellesskap. Dette er grunnlaget for selvbestemmelsesteorien, som du fint kan bruke uten å huske navnet på den.

For å bruke denne teorien i praksis kan du:

  • La medarbeiderne bestemme mer selv, i stedet for å detaljstyre de. For eksempel, hvis noen av de alltid får tildelt oppgaver av deg, spør de heller: "Hva mener du er den beste måten å løse dette på"?
  • Vis hvordan de faktisk utvikler seg. I stedet for å si "dette var en god jobb", vis heller til noe konkret som: "For et halvt år siden så var dette vanskelig for deg, men nå gjør du det uten problemer."
  • Skap en sterkere teamfølelse. Kanskje handler det noen ganger om å gi folk tid til å prate sammen over en kaffekopp, eller inkludere dem i beslutninger som angår hele teamet.

 

Les mer om selvbestemmelsesteorien

 Lederteorier kan være nyttige, om de brukes rett i hverdagen  

 

Hvordan skal du få folk med på endringer?

Du har sikkert vært i en situasjon der du skal gjennomføre en endring, men folk protesterer. De sier ikke alltid nei direkte, men du merker at de motarbeider endringen.  

En kjent teori om endringsledelse er Kotters 8-stegs modell, som viser at når folk motsetter seg endringer, handler det ofte om at de ikke forstår hvorfor, eller at de ikke føler seg involverte. Teamet ditt må forstå hva som skjer, og de må også kjenne at de har en rolle i prosessen.

For å få folk med på endringer fremover kan du:

  • Forklare hvorfor endringen er viktig. Dropp fine slides og lange rapporter om endringen. Men si det heller rett ut "dette er grunnen til at vi gjør det vi gjør. Og "dette skjer hvis vi ikke gjør det".
  • Få med deg noen støttespillere. Finn et par personer i teamet som ser verdien i endringen, og som ofte går litt foran de andre medarbeiderne, og la dem være de første som begynner med endringen. Folk følger noen ganger visse kollegaer mer enn de følger ledelsen.
  • Feire de små fremskrittene. Si fra når ting fungerer: "Jeg ser at vi er på vei i riktig retning, og det begynner å virke". Små seire gjør at folk blir mer positive til endringen.

 

Les mer om Kotters 8-trinns endringsmodell

 

Hvordan gi tilbakemelding uten at folk blir defensive?

Noen ledere vegrer seg for å gi kritiske tilbakemeldinger fordi de vet at folk kan bli såret eller defensive. Andre sier det rett ut uten å tenke på hvordan det blir tatt imot. Begge deler kan skape problemer.

En teori om ledelse er situasjonsbestemt ledelse. Den sier at folk trenger ulik type ledelse basert på hvor erfarne og trygge de er. Det gjelder også når du gir tilbakemelding. Noen trenger direkte beskjed, andre trenger mer støtte. Så lær dine ansatte å kjenne.

Du kan gi tilbakemeldinger ved å:

  • Tilpasse tilbakemeldingen til personen. En nyansatt trenger mer veiledning. For eksempel, "dette gikk ikke så bra, men her er hvordan du kan fikse det". En erfaren medarbeider trenger ofte en mer direkte tilbakemelding med mulighet for å finne løsninger selv "dette funket ikke, hvordan løser vi det neste gang?"
  • Være ærlig, men vis at du bryr deg. I stedet for  å bare si "dette var ikke bra", si "jeg vet at du kan bedre, og jeg vil hjelpe deg med å få det til."
  • Gi tilbakemeldinger som gir løsninger og omhandler situasjonen. Så si helst ikke "du må være mer effektiv". Men si heller "hvis du starter møtene med en klar agenda, sparer vi alle tid."

 Hent ut det beste fra lederteoriene og bruk de der de passer

 

Burde du droppe teoriene helt, eller bruke dem smartere?

Lederteorier er egentlig bare en samling av det som har fungert for andre. Så du trenger ikke pugge dem eller bruke fancy ord, men du kan hente ut det beste fra de, og bruke det som faktisk funker. Små justeringer i hverdagen som leder kan gjøre en forskjell.

 

 

Modell for situasjonsbestemt ledelse 

 

Les mer om situasjonsbestemt ledelse

 

Hva kan du gjøre allerede i morgen? Hvis du vil teste noen av lederteoriene ut i praksis, plukk ut én av metodene og prøv den i morgen. For eksempel så kan du:

  • Gi en mer konkret tilbakemelding til en medarbeider.
  • Forklar en endring på en enklere og tydeligere måte.
  • La en medarbeider ta mer ansvar for en oppgave.

Ikke tenk på lederteori som noe akademisk. Tenk på det som snarveier til bedre ledelse. Test det ut, se hva som funker, og tilpass det til din stil. Det er sånn du blir en bedre leder.

Norges Rekruttering & Akademi (NRA) støtter daglig ledere på flere ulike nivåer i deres lederreise. Har du ledere som ønsker å vokse, eller er du leder selv? 

Kontakt oss for en god samtale om ledelse, team og organisasjonsutvikling i dag!

Paola Andrea er HR - og ledercoach i Norges Rekruttering & Akademi. Hun engasjeres av å skaper verdier for menneskene og selskapene gjennom helhetlig HR-ledelse og strategisk selskapsutvikling. Ta kontakt for en god samtale om lederutvikling, HR- tjenester, mastermind, business coaching eller rekruttering. 

Email: [email protected]     Tlf: 932 05 993       

Les flere blogg innlegg

Rekrutter riktig HR-personalet

Slik bruker du lederteoriene

Klar for Generasjon Z i arbeidslivet?